Vanaf 30 september terug op NPO 1

Jan de Hoop voert actie tegen 'luchthaven zonder luchtruim'

Jan de Hoop voert actie tegen 'luchthaven zonder luchtruim'

Schiphol zit aan zijn taks, daarom moet Lelystad Airport uitbreiden om geschikt te zijn voor toeristische vluchten. Maar nieuwslezer Jan de Hoop woont in de buurt en vindt dat dit niet kan. Althans, niet met het plan van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Hij voert actie en heeft contact met de staatssecretaris.

Vliegtuigen hebben verplichte routes waar ze over mogen vliegen. Deze routes liggen vast in een plan. Dit plan is alleen erg verouderd. Het is voor het laatst gewijzigd in 1954. Door dit plan zouden vluchten vanaf Lelystad de eerste kilometers lager moeten vliegen. Het gevolg hiervan is dat omwonenden veel meer last hebben van de vliegtuigen.

900 miljoen 

Natuurgebied de Veluwe ligt ook in de zone die last zou hebben van de uitbreiding van Lelystad Airport. Volgens De Hoop is dit schadelijk, omdat toeristen die het natuurgebied komen bezoeken worden weggejaagd door de overlast. Er staan veel vakantiewoningen op de Veluwe en ook voor dagjesmensen is het een populaire attractie. Vooral de rust maakt het gebied aantrekkelijk. De Hoop zegt dat als de toeristen wegblijven, de toeristenindustrie minimaal 900 miljoen euro misloopt.

Gehaktmolen 

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu komt met een gunstige milieueffectrapportage waardoor de overlast meevalt. Maar De Hoop zegt dat deze berekening niet klopt, omdat er in de rapportage is uitgegaan van een nieuwe indeling van het luchtruim, maar die nieuwe indeling is er dus (nog) niet.

Ook de geluidsoverlast wordt op een creatieve manier berekend. Er wordt namelijk uitgegaan van een 'gemiddeld geluid' over de hele dag, maar een koffiekopje dat van tafel trilt om 6 uur in de ochtend heeft daar niets mee te maken. De Hoop beschrijft dit als de gehaktmolen van de politiek, waar aan de ene kant cijfers in gaan en aan de andere kant gunstigere cijfers uitkomen.

Nieuw plan beter dan aangepast plan 

De overheid heeft een plan dat niet mogelijk is. ‘Lelystad is een luchthaven zonder luchtruim’, aldus De Hoop. In zijn contact met staatssecretaris Dijksma heeft hij een alternatief plan overhandigd, maar dit is niets anders dan modderen in een slecht plan. Eerst zou het luchtruim opnieuw moeten worden ingedeeld, wat door Lelystad Airport al in 2009 is aangegeven.

Voor nu ziet De Hoop zijn actie eindigen bij de rechter, met als zwaarste gevolg het intrekken van het luchthavenbesluit.

Meer economisch nieuws bij Pauw, klik hier!

- Advertentie -

Recent in: ECONOMIE