Logo Pauw
PAUW was de late night talkshow van BNNVARA met presentator Jeroen Pauw. Het gesprek van de dag met de hoofdrolspelers uit het nieuws, live vanuit Amsterdam.

Drie ondernemers over het taboe rond zakelijke tegenslagen

  •  
23-11-2017
  •  
leestijd 2 minuten
  •  
105 keer bekeken
  •  
ondernemers
De Kamer van Koophandel (KvK) heeft de Come-Back lijn (0800-1014) in het leven geroepen om ondernemers een plek te geven waar ze over hun zakelijke tegenslag kunnen praten. Hiermee hopen ze het onderwerp uit de taboesfeer te halen. In de uitzending bespraken we deze telefoonlijn met drie ondernemers die zelf ooit in zwaar weer zaten.

Ron Blaauw

Culinair ondernemer Ron Blaauw had een restaurant met twee Michelin-sterren. Door de crisis merkte hij dat het succes van twee sterren in een slechte economie tegen hem ging werken. ‘Als directeur kan je niet tegen je secretaresse zeggen: "reserveer even bij Ron Blaauw", terwijl je net tien man hebt ontslagen.’ Zodoende besloot hij in 2013 opnieuw te beginnen zonder sterren, met Ron Gastrobar inAmsterdam-Zuid .
Hoewel het nu beter gaat, blijft hij onzeker en twijfelen aan zijn talent.  ‘Als je restaurant niet vol zit, ga ik nog steeds met mijn scooter door de stad rijden om bij collega’s te kijken of ze daar zitten. En dan zitten ze daar ook niet en dan weet je: het is gewoon een slechte avond voor de horeca.’

Marlies Dekkers

Marlies Dekkers bouwde een internationaal lingerie-imperium op. In 2013 ging haar bedrijf failliet. Als ondernemer heeft ze altijd in haar achterhoofd gehad dat het mis kan gaan en had gehoopt dat ze op tijd de situatie zo kon sturen dat het niet zou gebeuren. Maar door de crisis moest ze ineens crisismanagement gaan voeren 'wat een hele andere skill is dan ondernemen’, ze stond machteloos toen ze het tij niet gekeerd kon krijgen, vertelt Dekkers.
‘Natuurlijk ligt niet alle schuld bij de ander’ zegt ze bij ons aan tafel. ‘Ondernemers voelen de angst dat het aan zichzelf ligt en die angst moet je onder ogen komen.’

Yves Gijrath

‘Mister Millionaire’ Yves Gijrath moest de helft van zijn bedrijf verkopen om zijn hoofd boven water te houden. Een jaar nadat hij nog een aanbod van 25 miljoen euro voor zijn bedrijf had gekregen. Tussen de zomers van 2008 en 2009 verloor hij de grip op zijn bedrijf, de omzet nam af, maar de kosten bleven hoog door gedane investeringen. De crisis veranderde weliswaar de financiële cultuur, maar hij heeft naar eigen zeggen niet hard genoeg  gehandeld. Je moet als ondernemer je eigen fouten kunnen erkennen, hoe zwaar de storm ook is.

Een goede adviseur

De drie ondernemers geven als tip aan andere ondernemers mee dat een goede adviseur belangrijk is. Iemand die ervaring heeft van andere ondernemingen in soortgelijke situaties. Ook is een adviseur niet emotioneel betrokken bij een bedrijf, waardoor deze rationeler kan handelen. Daarnaast moet zo’n adviseur ook met een gestrekt been tegen de bank in kunnen gaan.
De telefoonlijn is in ieder geval een stap in de goede richting. Ondernemers moeten hun fouten onder ogen durven komen. Yves Gijrath heeft al met de Come-Back lijn gebeld, met een hypothetisch scenario. Hij werd goed geholpen door de bekwame werknemers, vertelt Gijrath. Hij heeft vertrouwen in het initiatief van de KvK.
Delen:

Praat mee

onze spelregels.

avatar
0/1500
Bedankt voor je reactie! De redactie controleert of je bericht voldoet aan de spelregels. Het kan even duren voordat het zichtbaar is.