Elke werkdag om 23:00 uur op NPO 1

CDA wil appen op de fiets aanpakken

CDA wil appen op de fiets aanpakken

"Voor iedereen moet duidelijk zijn dat appen in het verkeer, of dat nu in de auto is of op de fiets, onacceptabel is. Het is levensgevaarlijk,” zegt Maurits von Martels (CDA). Daarmee geeft hij gehoor aan de oproep van Veilig Verkeer Nederland (VVN) en de Vereniging Verkeersslachtoffers voor een app-verbod voor fietsers.

Er bestaan al campagnes die het smartphonegebruik op de fiets moeten ontmoedigen, ook in september start weer een nieuwe campagne tegen het gebruik van telefoons in het verkeer. In de auto is het al langer verboden om te bellen achter het stuur. 

Von Martels gaat minister Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) aanspreken op haar aangekondigde wetsvoorstel. "Het CDA wil dat zij de daad bij het woord voegt, dan kan er ook strenger worden gehandhaafd. Er moet een slot op het appen op de fiets.”


Een jaar geleden vroegen wij de bezoekers van deze site of zij voor of tegen een smartphoneverbod op de fiets zijn. Een ruime meerderheid koos toen voor een verbod op het gebruik van smartphones door fietsers in het verkeer.


Nelly Vollebregt van de Vereniging Verkeersslachtoffers, die zelf een paar jaar terug verlamd raakte toen ze geschept werd door een bellende automobilist, weet dat een verbod makkelijker is gezegd dan gedaan. "Een uitspraak dat je iets gaat aanpakken is makkelijk gedaan. We bakkeleien nu al jarenlang over de smartphone in het verkeer. Dat ding moet gewoon helemaal verboden worden. Je ziet de verslaving eraan toenemen. Met name de jeugd kan geen minuut zonder dat ding,” zegt ze tegenover De Telegraaf.

Actie moet snel komen, vindt Vollebregt. Ze zal niet eerder juichen voordat er concrete maatregelen worden genomen. "We weten al jaren dat het niet veilig is en dat ook fietsers met hele andere dingen bezig zijn dan het verkeer. Maar als ouders hun kroost waarschuwen en vragen de smartphone niet te gebruiken krijgen ze als reactie: ’Waarom niet, het is toch niet verboden?’ Nee, een radicaal verbod en keiharde handhaving. Dat is het enige wat helpt. De minister schrijft nu aan de Kamer dat ze de wet wil aanpassen, maar ik wil het eerst zien en dan pas geloven.”

Rob Stomphorst van VVN vindt het mooi dat Van Nieuwenhuizen zich als minister van verkeersveiligheid wil profileren, maar waarschuwt dat dat ook gold voor haar voorgangers (O.a. Melanie Schultz heeft zich veel beziggehouden met smarthonegebruik op de fiets. 

Volgens cijfers van het CBS kwamen het afgelopen jaar 206 fietsers om in het verkeer, 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar. In 2017 kwamen 201 inzittenden van een personenauto om het leven. Het is voor het eerst dat er meer dodelijke verkeersslachtoffers op de fiets zijn dan in de auto. Volgens Stomphorst kan dat niet los worden gezien van afleiding: "Natuurlijk heeft dat ook te maken met bijvoorbeeld meer e-bikers op de weg, maar de belangrijkste oorzaak is en blijft afleiding.”

Minister Van Nieuwenhuizen zei eind 2017 dat dat als het aan haar ligt er een app-verbod voor fietsers komt, maar sindsdien is er nog geen wetsvoorstel naar de Tweede Kamer gestuurd. Haar woordvoerder heeft tegenover de krant verklaart dat de kans op een verbod per 2019 'kleiner'. Een nieuwe datum wordt vooralsnog ook nog niet genoemd. 


Klik hier voor het laatste nieuws van Pauw!

- Advertentie -

Recent in: POLITIEK