Elke werkdag om 23:00 uur op NPO 1

Besluit over Lelystad Airport komt na nieuwe MER

Besluit over Lelystad Airport komt na nieuwe MER

Donderdag werd er in de Tweede Kamer gedebatteerd over de uitbreiding van Lelystad Airport. Deze uitbreiding stuit op veel weerstand van omwonenden. Er zou een herziening van het luchtruim nodig zijn. Dit zou tot 2023 duren en biedt niet eens gegarandeerde oplossing.

'Big Bang'

In het debat over Lelystad Airport werd veelvuldig verwezen naar een interview in NRC met de  voorzitter van de Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) Michiel van Dorst. Hij vertelde dat een herindeling van het luchtruim een langdurig proces is dat niet met een ‘big bang’ klaar is. Hij verwacht dat het vijf jaar duurt, dus tot 2023, terwijl hij ook verwacht dat Lelystad in april 2019 open kan gaan.

In het interview vertelt Van Dorst dat met er met een herindeling ven het luchtruim geen garanties zijn dat vluchten van en naar Lelystad niet meer laag zouden vliegen. Tot 2023 zouden vluchten langdurig op 1800 meter hoogte vliegen waardoor er veel overlast is in omringende gebieden. Hierover hebben we met nieuwslezer en gedupeerde Jan de Hoop een gesprek gevoerd in onze uitzending.


Binnen twee jaar

De voorzitter van het Europese agentschap EUROCONTROL zegt daarentegen dat de herindeling geen vijf jaar hoeft te duren. Oud-verkeersleider en adviseur Alex Hendriks onderschrijft dat de herindeling binnen twee jaar kan gebeuren. Ook zegt hij dat er slechts kleine aanpassingen nodig zijn om de overlast te minimaliseren. De huidige vliegtuigen zijn volgens hem in staat om snel naar kruishoogte te stijgen en laagvliegen niet nodig is.


De politiek

De minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen (VVD) reageert in het debat dat het onderzoek nog loopt en met de nieuwe informatie over de uitbreiding, zowel de overlast als de herindeling van het luchtruim, een nieuw besluit genomen kan worden. Er wordt nu een nieuw Milieu Effect Rapportage (MER) opgesteld, dit werd vorig jaar al toegezegd door de toenmalige staatssecretaris Sharon Dijksma. Hierin noemt zij het vermijden van laagvliegen een randvoorwaarde.

In februari wordt de geactualiseerde versie van de MER verwacht. Donderdag heeft de minister toegezegd dat veiligheid en minimalisering van overlast en laagvliegen hier van belang zijn. Zij houdt zich vast aan de schatting van de LVNL. Die gaat uit van een tijdelijke situatie, met laagvliegen, tot de voltooiing van de herziening van het luchtruim. De geplande uitbreiding staat vooralsnog op 1 april 2019, een definitieve uitspraak doet ze pas met de nieuwe MER.

Kijk hier het gesprek met Jan de Hoop terug.

Klik hier voor onze nieuwspagina!

- Advertentie -

Recent in: POLITIEK